Thursday, August 28, 2014

En liten spinnguide: Fiberpreppareringar


För ett litet tag sedan fick jag en förfrågan om jag kunde förklara de olika termerna man använder för preparerad ull. Och självklart kan jag göra det. För ärligt talat, det är lite av en djungel när man kommer som nybiten spinnare och ska försöka komma på vad man ska beställa. När jag började spinna insåg jag att folk inte kallade ull för ull – de sa fiber. Men fiber behövde inte betyda att det bara var ull, det kunde vara bomull, bambu, torkmaskinsludd eller navelludd... Eller nässla, mjölk, havsalger eller... Och jag som alltid trott att ull var ull fick stora chocken första gången jag gick in på World of Wools hemsida (brittisk ullgrossist) och insåg att det fanns hur typ många raser som helst – och att de alla verkade ha olika typer av ull. Och så var det det där med topsband, roving, kardband, kardflor, batt och... Så, för er som undrar, här kommer en liten guide in i spinnträskets fiberprepareringar.


Topsband (eller top som det kallas på engelska), är en lång korv av kammad ull. Fibern (oftast ull –men inte alltid) har processerats, kammats och dragits ut till en lång korv. När ullen kammas, rätas fibrerna ut så att de hamnar i samma riktning. Tänkt dig att du kammar ditt hår. För varje tag med kammen, reder du ut trasslet och ståna lägger sig (mer eller mindre) snällt paralellt. Jag antar att man skulle kunna kalla det kamband också, men jag har aldrig det uttrycket användas. Ett garn spunnet från ett topsband där man hela tiden ser till att man drar ut (draftar) fibern så att stråna ligger paralellt, blir slätt, kompakt och får ett bra fall (drape) i tyget. Detsamma gäller kommersiella kamgarn – dessa är spunna från ett topsband. Ett kamgarn är (generellt) slätare i ytan än ett kardgarn. (De flesta garner du hittar på marknaden är spunna från topsband.)

Roving (som kallas kardband på svenska), är en släkting till topsbandet. Men till skillnad från topsbandet är den kardad och sedan utdragen till en platt korv. (Alla rovings jag har sett, har varit mindre i omkrets än topsband. När man kardar "strular man till" fibrena så att de ligger huller om buller. Ett garn spunnet från en roving får ofta en gloria omkring sig och det blir ofta luftigare och lättare än ett kamgarn i samma tjocklek.

På bilderna nedan kan du se en roving till vänster och ett topsband till höger.

Uppdaterat: För oss (icke-britter, icke-amerikanare) råder en viss förvirring i användandet av top och roving. Ibland kallar amerikanarna en top (kammad) för roving, även när de syftar på den kammade versionen. Samtidigt kallar engelsmännen sina tunna tops – pencil rovings, för roving. (Se pencil roving nedan.) Termerna är alltså inte huggna i sten. Det kan vara bra att ha ett öppet sinne när man går in i debatter kring vad som är rätt och fel, även i spinnvärlden.



Vidare finns det pencil roving och förgarn.

Uppdaterat (hela texten):
Pencil roving är (enligt den brittiska ullgrossisten Winghamn Wool Work) en tunn top med lite tvist i. Om du vill, kan du kalla det "tjockt löst spunnet garn". (Tänk dig bulky till superbulky yarn.) En pencil roving är alltså kammad, men kallas roving. Förgarn är en tunnare version av en roving, alltså ett supertunnt kardband. Förgarn är ospunnet och stickas i första hand för att tovas. För att nämna några exempel säljer Ullcentrum förgarn, och Istex Plöti är ett förgarn. Eventuellt kan man även kalla pencil roving för ett förgarn eftersom det är råmaterialet man använder för att spinna kamgarn av, men nu är jag ute på djupt vatten och spekulerar bara. Du kan självklart spinna garn av både pencil roving och förgarn. En del kallar det fusk, men det är också ett väldigt bra sätt att visa hur tunnt man faktiskt kan spinna utan att tråden går av. För den som vill spinna tunnare men är osäker, är förgarn ett bra sätt att öva upp modet på.


Kardflor (eller batt på engelska) är en kaka av kardad ull. Den kan ha kardats på en handvevad kardmaskin eller i en stor industriell kardmaskin. Kardfloret ovan är kardat på min Ashford Wild Carder. Jag har också ett kardflor hemma som kardats på ett karderi och har ett breddmått på ungefär en meter. Hur långt det är vet jag inte än – jag har inte rullat ut och mätt den. Ett kardflor kan, precis som rovings och topsband, innehålla i stort sett vilken fiber som helst. Kardfloret på bilden ovan är gjort på ull från mina Värmlandsfår, men man kan lika gärna göra karflor som innehåller hundhår, ull, bomull, lin eller något helt annat. En del kardar in papper och garn i sina karflor. Ett kardflor kan vara väldigt jämnt eller fruktansvärt ojämnt. Allt beror på vad du stoppar in i kardmaskinen och hur det ser ut. En art batt är ett kardflor som ofta innehåller flera olika typer av fibrer och är oftast inte jämnt, det vill säga att fibrerna inte blandats med varandra utan lagts i lager ovanpå varandra.


Sist ut (i den här guiden) har vi punis (t.v.) och rolag (t.h). Rolag är norska, men kallas för rolag även utomlands. En rolag gör man med hjälp av ett par handkardor. Man kardar ullen och när man är klar, rullar man helt sonika ihop det lilla kardfloret som blivit på kardan, till en relativt lös rulle. Punis (som jag inte har en aningom varifrån ordet kommer, men som verkar heta så överallt) är en hårt ihoprullad version av rolagen. Istället för att rulla ihop en rolag, tar man hjälp av en pinne som man rullar upp ullen på. Ursprungligen tror jag att man använde punisar (det blev en lustig böjning på det ordet) till bomullsspinning. Man kardade då bomullen på handkardor och rullade ihop den till punisar. Båda korvarna på bilden ovan är gjorda på värmlandsull.

Som du märker håller jag mig inte konsekvent till ett språk när jag använder prepareringstermerna. Det beror på stor del på att all litteratur och i stort sett alla samtal jag har rörande spinnande, är på engelska (med svenska och utländska spinnkompisar), men också på att alla ord inte finns på svenska. Och om de finns, används de sällan eller aldrig. Sitter det någon där ute som har en skattkista full med spånadsrelaterade ord (spånad är det svenska ordet för engelskans spinning i spinnrocksbemärkelse), snälla dela med dig! Jag vet till exempel att man på Gotland har speciella benämningar på de olika korgar de lade ull och karad ull i, men vilka orden var har jag glömt.

Uppdaterat: Det gotländska orden jag var ute efter var saig (korg för ull) och saigkorg (korg för kardad ull). Tack "en liten vägblogg"!

Så, om du har något att tillföra, något du undrar över eller (hemska tanke) vill påtala att jag farit med osanningar, hör av dig! Dokumentet uppdateras kontinuerligt om det dyker upp ny fakta.

22 comments:

  1. Tack för ett intressant inlägg som lärde mig mycket

    ReplyDelete
  2. Du är alltid lika snäll och delar din kunnskap. Och din värmlandsull ser urtjusig ut, så mullig mjuk och fin färg :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och du är alltid lika snäll som skriver snälla kommentarer! Nyansen på ullen ovan är den vanligaste i vår flock för tillfället. Och jag gillar den. Djuren med den typen av fiber har en blandning av finull och globeläng, mycket trevlig att jobba med!

      Delete
  3. Tusen tack! Tack vare din guide börjar begreppen klarna lite nu, snart vågar jag mig nog på att köpa lite fiber.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klart du ska våga det, Anna! Ju mer du testar, desto mer lär du dig! (Och desto roligare har du – förhoppningsivs!) :)

      Delete
  4. Tack Elin för lektionen. Allt hade jag inte kläm på :-)

    ReplyDelete
  5. Å vilket bra inlägg. Jag ska definitivt dyka in i spinnandet den här hösten!

    ReplyDelete
  6. Tack för ett bra inlägg! Jag är ganska nybiten av spinnflugan och håller på att orientera mig i min nya fiberverklighet. Din värmlandsull ser himla fin ut!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Grattis, du har massor av kul grejor att upptäcka! Testa hej vilt och våga göra ett nytt försökt även med de fiber du inte gillade första gången, kanske ändrar du uppfattning? (Jag har gjort det flera gånger.)

      Delete
  7. Du kanske knåpar ihop en svensk bok för ullerier. Det är lite bekymmersamt tycker jag, att det finns så lite litteratur på svenska om just detta, det är så många termer som smyger sig in, och det kommer så mycket nytt utifrån!
    Heja Dig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om du blir min medförfattare är jag på! :D

      Delete
  8. Intressant! Jag har alltid sagt topsband och roving om vart annat, aldrig vetat att det faktiskt inte är samma sak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns mer att dyka ner i när det kommer till top och roving, engelsmännen och amerikanarna är inte helt överens när det kommer till det där. Tror att de ibland kallar top för roving i USA. Men ibland måste man generalisera lite för att få ett grepp om det, inte sant? :)

      Delete
  9. ordet du är ute efter är saig och saigkorg

    ReplyDelete
  10. "Kardflor (eller batt på engelska) är en kaka av TOVAD ull."
    Hm. Bidde fel va?
    Bra annars.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha, ja, det bidde jättefel. Rättat nu. Tack för påpekandet!

      Delete
  11. Har läst detta inlägg flera gånger nu och jag är sååå glad att du tog dig tid att skriva detta! Det är så mycket som har klarnat tack vare detta. (Har länge funderat över skillnaden mellan rolag och punis till exempel...)
    Kommer skriva ut detta och förvara det i min nya spånadsbok jag färdigställt. :)

    En sak jag kom att undra över i och med min roadtrip jag gjorde här var över begreppen fiber och ull. För en av de alpacka-uppfödare jag träffade sa att man egentligen inte alls ska säga alpacka-ull, utan det är fiber. Men ull brukar ju, precis som du skriver, också kallas fiber. Mycket förvirrande...

    Tusen tack för detta inlägg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Hedvig! (Och den där spinnboken får du allt ta och visa för den är jag nyfiken på!)

      Jag tror man kan ta alpackadiskussionen ännu ett steg vidare och fråga sig om det inte är ett hår? Men jag vet ärligt talat inte. Jag vet inte var gränsen går mellan de olika begreppen och egentligen spelar det nog inte så stor roll. Använd det som känns bäst för dig, men bli inte förvånad om att du börjar med att kalla det för "ull" och slutar med att säga "fiber" om allt. ;)

      Delete