Monday, July 18, 2016

Tjugo årsförbrukningar

Jag var brutal nog att hälla ut allt mitt garn på golvet. Allt garn. Kan väl säga att det ger perspektiv på saker och ting.


För att vara riktigt säker på att jag inte skulle kunna skoja bort garnberget, vägde jag varje plastback, flyttlåda och förvaringssäck. Det du ser på skärmen framför dig väger i runda slängar 70 kilo. Med mina 3,5 kilo om året innebär det att jag har tjugo (20!!!) årsförbrukningar med garn.  

När det låg där utspritt på golvet kunde jag konstatera att det mesta av det legat undanstuvat på ett eller annat ställe i långa perioder. Tycker jag verkligen om mitt garn om en stuvar ner det i en låda och lägger det på vinden? Jag tror inte det. En stor del av min stash har emellanåt fallit i glömska och sedan återupptäckts bara för att åter falla i glömska. 

De dagarna är över och det är därför jag frivilligt gör mig av med 97,5 procent av mitt garnlager det närmsta halvåret: för att enbart ha 100 procent inspiration och stickglädje kvar i min garnlåda.

Vill du hänga på? Jag kommer att tagga mina de-stash-bilder på Instragram (där du hittar mig som @theknittingseaman) med #destashalong och hoppas att det är någon mer som vill utmana sitt garnlager. Hur ditt mål ser ut kan bara du avgöra, men jag lovar att finnas där och heja på dig hela vägen! 

Edit: Jag glömde ju helt bort att sätta upp slut-datumet för min egen utmaning! 18 januari 2017. Det är då garnet ska vara borta. Ett halvår från nu.

10 comments:

  1. Första inlägget du skrev om din stash tänkte jag att "så mycket har inte jag" men jag tror banne mig att jag också skulle klara att samla ihop 20 årsförbrukningar om jag la ihop alla nystan och påsar. Åker iväg ett tag nu len sen är jag med på #destashalong. Antingen genom att kasta, sticka upp det lr ge bort det.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Känns skönt att höra att jag inte är ensam, Lena! Jag tror att vi är rätt många som har väldigt mycket mer än vad vi tror (eller vill erkänna) och jag tror ärligt att vi skulle må bättre av att ha färre garner som vi tycker mer om och hellre arbetar med. Hojta till när du är igång så kommer jag och hejjar på dig!

      Delete
  2. Så spännande att läsa om dina tankar och ge oss uppmaningen att delta. Skulle behöva rensa själv men har inte orken eller tiden till att hitta mina prioteringar. Men du inspirerar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du vet, det är ingen brådska med något. Låt det ta den tid det tar. Troligen vet du redan vad du tycker om och inte, men att faktiskt sätta det i rullning genom att avlägsna det som man VET att man inte är så förtjust i men som ändå är ganska fint, det ÄR jobbigt. Så ta det när du har oken. Och lusten. Tills dess, sticka lungt!
      (Och tack för de snälla orden!)

      Delete
  3. 70 kg är mycket garn...så nyfiken på vad jag har hemma i stan. Du lägger väl ut lite på bloggen också, jag har valt bort instagram?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadu, det går inte att skoja bort i en handvändning... Jisses...

      Kommer absolut skriva här. Det är bloggen som är nummer ett!

      Delete
  4. Heja, heja! Är jättekul att följa det här, ska bli kul att höra hur det känns säg om typ ett år när rensningen är gjord och du kan utvärdera hur det har varit att leva ett tag med så dramatiskt mycket mindre garn. Jag tycker du gör helt rätt som rensar ut! Jag köper bara garn till det projekt jag ska påbörja och försöker hela tiden sticka upp restgarner. Har en fin möbel där allt garn ryms, ska ta och väga det för skojs skull. Lycka till!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det låter som om du har min idealstash. Det är dit jag ska! :)

      Delete
  5. Det känns mindre jobbigt att lämna till Kupan (Röda Korsets second hand) tycker jag. Då blir det något bra av det hela (pengar till behövande och nya stickprojekt till andra människor) även om man kan tycka att de tar väldigt lite betalt för garnet :-) Jag hivade allt som inte var i 100% naturmaterial dit för ett tag sedan. Konstigt nog går det åt säger mamma (som jobbar på Kupan).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Första laddningen av ge-bort-garn går till kommunens arbete med flyktingar, känns bra. Vart nästa laddning går, återstår att se... :)

      Delete